The end of the journey. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu The end of the journey. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu

The end of the journey.

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 December 2006 | Nepal, Kathmandu

Ken je het verhaal van die drie die naar Nagarkot gingen om de bergen te zien?
Juist, ze gingen wel maar zagen niks!

Gister vertrokken Malou, Edith en ik vol goede moed naar de bushalte die erg duidelijk stond aangegeven in de Lonely Planet, onze reisbijbel. Na een poosje wachten bij een oude stilstaande bus en wat heen en weer gewandel naar de 'grote' weg besloten we toch maar iemand-met-verstand te vragen. Deze vriendelijke nepalees kwam al snel tot de conclusie dat de enige toeristenbus naar Nagarkot niet rijdt op zaterdag, holiday! De taxichauffeur die al een poosje werkloos aan de kant van de weg stond wist dit natuurlijk en heeft ons uiteindelijk voor Rs1500 weggebracht. Toch wel fijn, zo'n luxe rit! Onderweg leek het steeds bewolkter te worden...
Ons 'At the end of the Universe' hotel deed zijn naam eer aan. We kregen natuurlijk de grootste (en duurste ;)) kamer met bijna rondom uitzicht en een gezellige tafel in het midden. Het leek wel een wintersport cottage, alleen dan zonder sneeuw...
Na de bestelling duurde het nog een hele tijd voordat de lunch arriveerde en het was dan ook al 16.00u voordat we deze op hadden.
Omdat het uitzicht-loos was hebben we ons vermaakt met 'meppen' en 'ass-hole' spelen. Fantastische kaartspellen en vooral het meppen had als prettige bijkomstigheid dat we er lekker warm van werden!
Toch om 20.30u nog maar wat eten besteld en een dvd'tje uitgezocht om te gaan kijken, boven in de televisie kamer. Helaas is het ons niet gelukt beeld bij het geluid te krijgen en omdat het toch wel koud was zijn we maar weer gaan meppen!
Geen ster aan de hemel dus een somber vooruitzicht op enige zonsopkomst.
Vlak voordat de wekkers gingen, om 5.45u klonk het alsof er een enorme rat op tafel zat en zich tegoed deed aan onze voorraad koekjes en chips. Iedereen was wakker maar het geluid bleek van boven te komen.
Naast ratten op zolder hadden we een nest adelaarsbaby's tussen de muren zitten die een hels kabaal maakten (het kunnen ook duifjes geweest zijn maar het KLONK als adelaars :)).
Afijn. Toch om 6.00u maar even naar buiten, constateren dat er echt niets meer te zien was dan een donkergrijze lucht en om 7.00u zijn we nog maar een uurtje naar bed gegaan.
Het ontbijt liet, zoals verwacht, lang op zich wachten.
Over de rekening wilden we het nog even hebben want we hadden de hele dag en nacht geen water en dus een behoorlijk gevulde toilet!! Na wat gezeur over en weer kwam de manager er aan te pas om te controleren of er echt geen water uit de kraan kwam. Uiteindelijk kregen we de door ons gewenste korting op de kamer.
Bijna te laat bij de bus. Dachten we... we waren netjes op afgesproken tijdstip bij de bushalte waar deze ook al snel aankwam. Op z'n nepalees parkeerde de chauffeur zijn bus om lekker te gaan ontbijten en vertrokken we een half uur later.
Erg gezellig avondje gehad, geen bergen gezien!

En ja, nu zit ik dus voor de laatste keer in een nepalees internetcafé een verhaal te schrijven, voordat ik morgenvroeg in het vliegtuig stap.

Nepal is een fantastische en onvergetelijke ervaring geweest!
Ik heb er enorm veel plezier gehad, veel bijzondere mensen ontmoet, veel gezien, veel gedaan, eigenlijk alleen maar genoten!

Bizarre en bijzondere feiten:
- Nepal bestaat voor 80% uit bergen;
- Nepal heeft een oppervlakte van 147.181 km2;
- in de Terai ben je op zo'n 100m boven NAP terwijl de Mount Everest 8848m hoog is;
- er zijn 30 soorten rhododendrons in Nepal;
- de gemiddelde nepalees verdient ongeveer Rs2000 per maand. Dat is rond de 20 Euro;
- er wonen meer dan 23 miljoen mensen waarvan er zo'n 500.000 in Kathmandu;
- Kathmandu is (één van) de vuilste hoofdstad van Azië;
- vrachtwagens die met pech langs de weg staan worden bekleed met zoveel mogelijk takken en omringd door zoveel mogelijk stenen. Zo worden de andere weggebruikers gewaarschuwd;
- stroomuitval is de normaalste zaak van de wereld. Elk district heeft op een vaste avond eventjes geen stroom. En waarom zou je dat doen als iedereen slaapt terwijl het van 17.00u tot 20.00u ook kan?
- voor Rs50 kun je Dal Bhat eten terwijl een biertje (Carlsberg) 190 rupies kost;
- kinderen op straat hangen aan je been of middel en vragen om rupies, sweets of schoolpen (in deze volgorde);
- vrouwen met baby's op de arm willen je meenemen naar de supermarkt zodat jij melk voor ze koopt. Vervolgens laat ze je de duurste kopen om het, nadat jij weg bent, met winst terug te verkopen aan de winkel;
- deze vrouwen en kinderen maken we nog wel eens blij met overgebleven restjes pizza;
- Meest irritante verkooppraatje:
* Do you have 'something' like this?
# Do you like this one?
* No, do you have 'something' like this??
# I have 'something' like this!
* But I want 'something' like this, do you have that???
# I make a good price for you!!
* No, I'm only looking for 'something' exactly like this.
# How many pieces??
En na deze conversatie weet je zeker dat ze niet hebben wat jij zoekt en kun je gewoon gaan!

Vanavond vieren we de verjaardag van één van de vrijwilligsters en Oud & Nieuw, met oliebollen en champagne! Dat wordt nog een laatste gezellig feestje voordat ik om 6.00u in de taxi stap.

Ik wens jullie allemaal een heel gezellige jaarwisseling, waar je ook bent, wat je ook doet en met wie!!
Tot volgend jaar, tot morgen,

dikke kus,

Kim

• 31 December 2006 - 11:56

Edith:

Hey Kim,
    T was gezellig in Nagargot hé? Ondanks het uitzichtloze uitzicht..
    Vraag me nog steeds af hoe groot die rat of adelaar geweest is...
    Tot straks: luiden we het nieuwe jaar in!!!!

• 31 December 2006 - 12:01

Charlotte:

Hoi Kim,

Voor het geval dat je het nog leest op de valreep.
    Een hele goede reis naar huis, veel plezier vanavond en Happy New Year!!

Zie je gauw!

Liefs van Sander, moi en de kindjes

• 31 December 2006 - 12:48

Adinda:

haj haj

wat een leuk verhaal :D
    maar ik wens jou ook een prettige jaarwisseling en een goede reis terug naar Nederland ;-)

Groetjes adinda

• 31 December 2006 - 15:35

Rob, Joost En Senna:

Hey liefste (schoon) zus en tante,

Je leest dit vast niet meer, maar wat zijn we blij dat we over twee daagjes eindelijk kunnen knuffelen!! We vinden het echt fantastisch wat je allemaal hebt meegemaakt en dat je zo enorm hebt genoten. Wij hebben ook erg genoten van al je verhalen en geweldige foto's. Het jaar is voor jou al bijna om, wij moeten nog een paar uurtjes wachten! Dus geniet nog even van je tijd daar met de nepalese oliebollen en champagne en alvast een hele goeie reis. En hopen dat je bagage braaf mee naar nederland komt!
    Tot dinsdag, dikke kus van ons drietjes.....

• 31 December 2006 - 16:18

Denise :

heey juf wat een leuke foto`s :) en een gelukkig nieuwjaar en het word vanavond heel veel afgestoken :D en bij ons word er kabiet geschoten ;)

nou ik wens je een gelukkig nieuwjaar en ook een gezond 2007 !!!!! :p

Hoten........

• 31 December 2006 - 18:13

Marjan:

hey kim,
    een hele goede reis terug, en een fijne jaarwisseling met heel veel goeds in het nieuwe jaar.
    marjan

• 31 December 2006 - 18:25

Jessica:

hall000

ik denk dat je dit pas in deventer weer leest maar toch

jij hebt al 2007 en bij ons duurt het nog wel een paar uur!

die laatste foto was niet echt lekker!
    en helemaal niet als je een zwakke maag hebt

heel veel plezier (denk het niet echt) in het vliegtuig
    nu ben je er nog en over een uur of 30 ben je alweer in nederland en denk je 30 uur geleden was ik er nog!
    geniet er van he

groetjes vooor de laatste keer in 2oo6 jessica

• 01 Januari 2007 - 09:49

Simone:

Hey Juf,
    Ik heb alle foto's nog een keer gezien, Leuk echt leuk!
    O dat is waar oowk.. Je zit nu toch bijna in het vliegtuig!.. Maar nog een gezond 2007!
    xxx Simone!

• 01 Januari 2007 - 11:47

Rixt:

Lieve Kim.
    Ik hoop dat je een goede reis hebt gehad....
    Wij zijn nog in de late uurtjes doorgegaan met als gevolg een katertje vandaag... :S
    Hopelijk tot ziens!!! Liefs RIxt

• 21 Januari 2007 - 15:04

Su-anne:

He lieve Kim,

Ik heb geen idee of je dit nog leest maar goed... Ik ga het erop wagen...

Hoe is het met de kleine? voel je je al een echte tante... Vast wel! ;-))

Je kunt mijn verhalen volgen op www.su-anne.blogspot.com

hahaha! Ik zie daar wel of je mijn berichtje nog gelezen hebt!

Wij vertrekken volgende week ook weer verder... Pfff.. time's fly's...

Kusjes van mij