Is this the bus to Pashupatinath en Bodhnath? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu Is this the bus to Pashupatinath en Bodhnath? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu

Is this the bus to Pashupatinath en Bodhnath?

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

03 December 2006 | Nepal, Kathmandu

Namasté!
Er zit alweer een bijzondere dag op. Vanmorgen om 8.00u zijn Rita en ik vertrokken, op weg naar Pashupatinath. We zijn gaan lopen tot aan de Ring Road waar we een auto-riksja (zo'n driewieler) naar Pashupati namen. Ik zat met gemengde gevoelens in de 'bus'. De plaats waar we naar toe gingen is bekend vanwege zijn openlijke crematies. Aan de voet van de Bagmati rivier zijn talloze verbrandingsplaatsen waar de lichamen van (pas) gestorvenen worden gecremeerd. Ondanks het gevoel deel te nemen aan een heel intiem ritueel wilden we toch kijken.
Alleen de mannen van de familie zijn erbij betrokken. De zoon van de overledene is aangewezen om de ceremonie te leiden. Zijn hoofd wordt hiervoor kaal geschoren. Voorafgaand aan de werkelijke crematie wordt het in doeken gewikkelde lichaam aan de oever neergelegd en gezegend met gebeden en offers. Aan de andere kant wordt een houtstapel klaargemaakt. Als iedereen en alles voorbereid is wordt het lichaam naar de houtstapel gedragen en daar tussenin gelegd. Vervolgens weer bedekt met hout en takken en wordt het aangestoken.
Uit respect voor de families zijn we weggegaan nadat we een lichaam naar de houtstapel hadden zien brengen. Foto's maken voelde hier een beetje vreemd en ongepast. Van een afstandje heb ik toch een paar na-brandende vuren gefotografeerd.
Ik voelde me erg verdrietig op deze plek en werd er chagrijnig van dat ook hier mannetjes rondliepen om me van alles te verkopen. Met een 'niet hier en niet nu' heb ik er een paar afgepoeierd.
Achter de rivier lag een park vol met vele tempels en aapjes. Hier hebben we een poosje gelopen en zijn toen verder gegaan naar Bodhnath (Boudha) waar de grootste stupa van Nepal staat. De stupa is opgenomen op de wereld erfgoed lijst van Unesco. Het barst er van de Gompa's (Tibetaanse tempels). De grote stupa is gebouwd nadat de Tibetaanse koning Songtsen Gampo, dankzij zijn twee vrouwen, was bekeerd tot het Boedhisme.
Hierboven genoten we van een Nepalese apple-pie :)! We luisterden een poosje naar de troms van de monniken, heel indrukwekkend. We besloten terug te gaan met een local bus. Ook dat is een hele ervaring! Alles rammelt, bus is overvol, op het dak kloppen betekent uitstappen.
Om 13.30u waren we weer in Thamel.

Afgelopen donderdag werd ik om 6.45u wakker doordat Rita's oom even kwam kletsen met haar. Hij heeft een erg luide stem en had in elke hand een sigaret.
Anukshaya moest haar rokjes strijken voor school en liet de warme strijkbout heel even op het tapijt staan... gesmolten dus. Zij in de weer met een krant, stokje en zelfs water en uiteindelijk was de bout weer redelijk bruikbaar, "nice did, yes miss?" Hahaha!
Met Sanjay en zijn class II oefenden we de commando's voor het assembly; 'stand at ease', 'attention'.

Na het tweede uur vertrokken er een aantal leerlingen naar huis, ouders kwamen anderen halen. Toen ik even polshoogte ging nemen bij Mahendra vertelde hij dat op de campus, iets verderop in de straat, rellen waren uitbroken. Een paar maoïst-studenten wilden hun politiek programma verkondigen maar kregen uiteraard geen toestemming. Hierop riepen zij de hulp in van een nieuwe troep en werd er met stenen gegooid, met stokken en staven geslagen en zelfs brand gesticht. Er zou een student om het leven gekomen zijn. Ouders van onze school waren bang dat het zou doorslaan en namen hun kinderen mee. Na de lunchbreak waren er zo weinig kinderen dat de principal besloot om iedereen naar huis te sturen.
Dus heb ik, lekker in het zonnetje, een tafel-memoryspel gemaakt voor class I tot III. Ben er maar niet op uit gegaan.

Eén van de leraren draagt elke dag een wit pak met witte pet. Ik vond hem een beetje arrogant, op z'n minst alternatief. Nu begreep dat ik zijn vader is overleden en hij 45 dagen rouwt. Hierbij hoort hij witte kleding te dragen... daar ga ik dus weer met m'n vooroordelen.

Vorige week vrijdag wilde madam geld van me lenen. Best veel eigenlijk maar ik had het gevoel dat het kon. Dat het betrouwbaar was, ondanks alle tegenargumenten die ik, voornamelijk achteraf, veel om me heen hoorde. Ik werd na een paar dagen toch wel wat nerveus en vroeg haar woensdag om het terug te betalen. "Don't worry, miss", en nog steeds geen geld.
Aan alle kanten wordt ik door haar verwend. Als ze vraagt wat m'n lievelingsgerecht is en ik zeg 'momo's', dan staat er na een uurtje een bord met momo's. Ik maakte het memoryspel en ze hielp ineens. 's Avonds draaiden ze een Hindi- film op dvd en werd ik uitgenodigd.
Gelukkig maakte ik me zorgen om niets want vrijdag heeft ze het grootste gedeelte terugbetaald, de rest volgt komende week.

De avonden verlopen gemoedelijk. De kinderen zijn lyrisch van Jan Smit en Ilse de Lange op mijn MP3-speler, tekenen zich een slag in de rondte voor Sinterklaas, repeteren eindeloos 'look there is the steamer from far away lands' en zijn doodsbang voor de zak van Black Piet!

Vrijdags weer vertrokken voor een lekkere douche en dito bed in Mustang, kwam Malou en Jimmy halverwege tegen met een Sintpak onder de arm. Hij was verkleed door Thamel gegaan om een filmpje op te nemen voor de vrijwilligers in Pokhara. Ze lieten het zien, super!
's Avonds bij Niek's place wat gegeten, in gezelschap van ook Dennis, Marieke en Anne.
Met Dennis, Malou en Jimmy door naar Tom & Jerry's en om 2.00u thuis.
Slecht geslapen door kou, zere keel, hard bed (zelfs hier, grrr) en lawaai. Toen ook nog geen warm water dus koud gedouchd (want het was wel nodig ;)).
Zaterdag tussen de middag haalde Shyam (maakt op school eten voor de studenten) me op school op voor een lunch bij hen thuis. Heerlijk frietjes, toast en omelet gekregen. Ik wilde lief zijn en had onderweg wat chocolaatjes voor ze gekocht.
Deze bleken, zoals vele produkten, over de datum en bij nadere inspectie liepen er zelfs 3 maden in rond... moest natuurlijk eea uitleggen :(.
's Middags begonnen met Sinterklaaskadootjes shoppen, 's avonds naar verjaardag van Subygya op school en daar ben ik maar blijven slapen. Zeker toen de Roxy ('home-made Nepali wine, miss!') op tafel kwam. Echt waar, een nepalees en alcohol is gee combinatie! Na een paar slokken worden ze erg druk, gaan dansen en zingen en begonnen zelfs aan mijn sigaretten!
Nog wel een leuk verhaal: Nepalesen kunnen de 'f' en de 'v' niet zeggen (ook niet zonder alcolhol). Kun je je voorstellen hoe "I feel fine, miss" klinkt??

Nu ga ik m'n laatste inkopen doen, hopelijk even lekker douchen en om 19.00u met Dennis eten, voordat hij naar India vertrekt.


Ik wens jullie een heel fijn Sinterklaas toe, verwen elkaar flink!

Dikke knuffel,

Kim

  • 03 December 2006 - 10:54

    Danielle:

    eayy kimm leuke fotow's
    lijkt me heel mooi daar
    zal ik ook wel een keer naar toe wille,,:P

    maar wat doen ze dan met de straf???
    als je geen huiswerk hebt gemaakt ,,,

    maar ik moet maarr is gaan doeiii

    XXXXXXX-DANIELLE PRINS-XXXXXXX

  • 03 December 2006 - 13:14

    Jessica:

    zozo weer eens wat leuks meegemaakt???
    van iedereen hierr de groeten
    en wat leuk dat jullie daar ook sinterklaas doen
    have fun!!

  • 03 December 2006 - 13:44

    Mama:

    Ha die Kim,wat een kleine eekhoorns ? Waarom mocht je niet in die tempel ?
    Volgens mij ga je de school hartstikke missen straks. Ook een gezellige Sint Nicolaasviering hoor.
    Liefs van mama

  • 03 December 2006 - 14:00

    Serenaa:

    hoii jffi

    kben eigenlijk best jaloerz..:)
    op jou...;)
    kwil ook op vkntie..:p
    en ht lijkt me daar heel mooi enz....:);):)

    maar kmoe maar weeer eens gaan...:huil:

    kwens jee de laaste paar weken veeeel plezier...

    x-x-x serena

  • 03 December 2006 - 17:14

    Coos:

    Hoi lieve Kimmeke,
    Zo te lezen raak je al aardig gewend aan de Nepalesen en hun cultuur. Erg genoten van de fotoos.Wat zijn die tempels groot zeg! Gelukkig voor jou dat je vertrouwen niet beschaamd werd voor het lenen van geld aan madame...
    We hebben sinterklaas gevierd op mijn werk, was erg gezellig. Ik heb o.a. een bling-bling fotolijstje gekregen waarin de gekleurde poederfoto niet in zou misstaan! Wanneer zou je zus HET sinterklaascadeau nou eens uitpakken?! Spannend!
    We wensen je een heel goede week,fijn Sinterklaasfeest. Warme groeten en tot mails!
    Kus Coos.

  • 04 December 2006 - 15:30

    Martin:

    Geweldig om te zien dat het zo goed gaat en je veel van de cultuur ondergaat. Fijne tijd nog en blijf genieten.
    HG
    Martin

  • 04 December 2006 - 15:31

    Martin:

    Oh ja, fijne sint. We zullen morgen ook in de klas aan je denken. Grote kans dat je die stoombootreis naar Spanje ook mee had kunnen pikken....

  • 04 December 2006 - 16:12

    Simone:

    Eejh..
    Echt leuke fot0's!
    Wat een lieve kinderen!
    Morgen sinterklaas! =P
    Fijne siinterklaas daar!
    Maarr zo te ziien en te horen heb je het heel erg naar je zin!
    En veel pleziier de laatste paar weken!
    Greetz .. x Simone x !
    Kusjh

  • 04 December 2006 - 16:29

    Nienke Schoolkate:

    Hee Kim,
    Wat leuk al die foto's,
    Nou nog heel erg veel plezier daarzo!
    Groetjes,
    Nienke

  • 04 December 2006 - 20:58

    Titia:

    Hoi Kim,
    Fijn te horen en zien dat het je nog steeds goed gaat daar. Bij ons morgen sinterklaas, ik weet zeker dat de kinderen van groep 8 je zullen missen,
    groetjes Titia

  • 05 December 2006 - 14:12

    Mirre:

    hoi hoi juffie!!

    leuke foto''s!!
    maar nu even een sinterklaasgedichtje voor jou!!

    Sinterklaas is aangekomen ,en heeft ook voor jou iets meegenomen.
    wat zou het toch zijn?
    een pet een pen of toch marsepein? volgend jaar, kijk dan maar op je buro, want daar ligt jouw cadeau!
    Ik bewaar het voor je tot die tijd,weet zeker dat ik het niet weg smijt!

    groetjes sint en pietje mirre

    doei doei juf nog 4 weekjes!! geniet er nog ff van!!
    doei

  • 05 December 2006 - 14:18

    Anjo:

    hey kim,wat moet jij veel indrukken opdoen!geweldig!leuk om een beetje met je mee te kunnen kijken.geniet van deze unieke ervaring,je verdiend het!voor je het weet zit je weer hier.......(ook leuk,toch)
    hou je haaks,groetjes anjo

  • 05 December 2006 - 14:27

    Lindsey:

    haey
    egt leuke foto,s
    en lieve kinderen daar
    en fijne sinterklaas daar en fijn dat je het toch naar je zin hebt
    tot gauw
    xxxxxxlindseyxxxxxxx

  • 05 December 2006 - 18:43

    DANIELLE:

    eayy juff
    sinterklaas kwam niiet met de lucht ballon
    maar aleen het onderste deel dat zat op een wagen achter de tracktor
    wel grappig maar hij kwam maar 5 minn ofzo bii onz in de klas
    en de pieten zette alles op de kop wel lollig
    want ze deden het voor
    juf ramona,,
    maar ik ga heel veel XXkusjesXX danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal I

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

Souvenier uit Nepal

03 Januari 2007

"Please sit down,wait just a minute."

01 Januari 2007

Update from middle east

31 December 2006

The end of the journey.

29 December 2006

Toeval bestaat niet...
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 40473

Voorgaande reizen:

29 Juni 2008 - 30 Juli 2008

Nepal II

11 Juli 2007 - 31 Juli 2007

Thailand

02 November 2006 - 08 Januari 2007

Nepal I

Landen bezocht: