Bhaktapur en bier-taxi. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu Bhaktapur en bier-taxi. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Molen - WaarBenJij.nu

Bhaktapur en bier-taxi.

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 November 2006 | Nepal, Kathmandu

Goedemorgen allemaal! Het is hier nu bijna half 12 dus bij jullie 6.15u. Mooie tijd om even mijn site bij te werken en weer wat prachtige nieuwe foto's te plaatsen.

Zijn de verkiezingen meegevallen? Ik heb er natuurlijk helemaal niets van meegekregen ;).

Vorige keer vertelde ik over onze vrije dag vanwege het ondertekende vredescontract. Ik merk dat een flink aantal nepalesen er nog behoorlijk sceptisch over zijn. Niet geloven dat het nu werkelijk beter wordt. Je ziet ook nog vrij veel maoisten op straat en in volgepakte bussen net als groepen demonstranten.
Toch is het goed dat de handtekeningen zijn gezet anders ging het waarschijnlijk volledig mis met Nepal.

Na onze gezellige vrije woensdag kreeg ik van Rita haar prachtige turkoise armband en ketting. Als 'remembrance' zeg maar. Ik vond het zo ontzettend lief van haar! Was ook erg verrast.
Donderdag was een rustige dag op school. Na het ochtend assembly om 9.30u begon ik om 9.45u bij Sharmila in class 1. Ik help haar vaak met nakijken van huiswerk engels en rekenen.
Na nog wat voorbereid te hebben voor een knip- en vouwwerk in de andere klassen werd ik opgehaald voor lunch. Na de lunch altijd even naar boven, sigaretje roken en meestal op tijd terug voor de long break van 12.45-13.10u. Dan spelen de kinderen met zelfgemaakte springtouwen, soort balletje van elastiekjes of cricket. Wij krijgen een heerlijk kopje milktea en genieten van de zon! Overdag is het meestal lekker warm, tegen de 20 graden, als je maar in de zon bent. Daarbuiten is het meteen 5 graden minder.

Pankaj, de directeur, vroeg me wat te schrijven over het onderwijssysteem in Nederland. Hiermee ben ik tussen de lessen door en 's avonds druk geweest. Vandaag afgemaakt. Lok heeft het even doorgelezen en gecontroleerd op spellingfoutjes ;). Vooral het gedeelte waarin ik schrijf over studiebeurs is voor hem (en vele anderen) erg interessant. Hij is niet de enige die me al gevraagd heeft of er voor buitenlanders mogelijkheden zijn een beurs aan te vragen. Ze willen allemaal dolgraag naar Nederland om te studeren en te werken.
Zelfs Rita is bereid om te bollenpellen om daarmee geld te verdienen. Niet beseffend dat het dagelijkse leven bij ons veel duurder is dan hier.

Nadat we kip hadden gegeten, eigenhandig door madam klaargemaakt, en Anukshaya en ik weer op onze kamer waren zagen we een rat over de ballustrade naar binnen komen en onder de kast verdwijnen!! Tot op dit moment was ik in de veronderstelling dat een lief, klein en schattig muisje mijn koekjes op tafel had aangevroten... Kijk nu dus wel uit met het laten slingeren van etenswaar.

Vrijdag was een drukke dag. De meeste klassen hadden games. In class 5 heb ik de energizer 'elephant, crocodile and tree' geintroduceerd, geweldig!
Daarna met de kleintjes 'put down the handkerchief' en 'can I cross the road' gespeeld. Dit vindt trouwens iedereen leuk, ook de middenbouw!
De computerteacher was er niet en Mahendra vroeg me ook die klassen te entertainen! Liedjes gezongen van 'Old Mac Donald', 'There's a hole in my bucket'. 40 minuutjes zijn dan zo om.
's Middags weer lekker naar Thamel. Ik heb direct een trui gekocht, gevoerd met fleece, heerlijk :)! Ook een ring besteld. Ik had een mooie gezien maar wilde graag een zwart steentje er in. Dat maken ze nu klaar voor maar liefst Rs250. Nog geen 3 euri dus. 's Avonds met z'n zessen bij de italiaan gegeten. Het lijkt wel of mijn darmpjes volledig zijn geintegreerd. Nepalees eten wordt perfect verdragen, een lekkere canneloni daarentegen... Jammer, rest van het weekend rustig aan met eten dus.

Gister ben ik met Su-anne, Rixt en Cobi naar Bhaktapur geweest. Een stadje zo'n 14 km ten oosten van Kathmandu. Bhaktapur wordt ook wel 'the city of devotees' genoemd. Het is onder andere bekend om zijn Pottery Square. Prachtig hoe deze potten en potjes worden gedraaid, gedroogd en gebrand. Het was er ook heerlijk rustig zonder taxi's en riksja's. Het kostte dan wel Rs750 om binnen te komen maar dit was het zeker waard. Het was prachtig weer, zijn lekker verkleurd.
Al op Durbar Square ontmoetten we Sagar Kumar Lama, een jochie van een jaar of 15 die kostenloos onze gids wilde zijn omdat hij graag engels wilde leren. Hij liet ons prachtige tempels zien. Het allermooiste was het lopen door kleine straatjes waar de kindjes op hun vrije dag speelden met knikkers en touw, waar de vrouwen hun kleding, zichzelf en hun haren wasten en de mannen zaten de kaarten en roken. Schitterend!
Vanuit het Bhadgaon Guesthouse hadden we een prachtig uitzicht op het Langtang gebergte, zeker toen rond de middag de mist optrok.
Na het eten van een tosti en voor de jongens (Sagars 'broer' was ook mee) french fries en cola, snel weer weg. We zaten namelijk tussen de vliegen en zelfs uitroken was zinloos.
Tot slot moesten we de Lama Thanka Painting School en bijbehorende gallerie bezoeken. Ons gidsje was waarschijnlijk onderdeel van deze club die ons heel hartelijk ontving en de prachtigste mandala's en handgemaakte tekeningen van de live of Buddha liet zien. We kregen een kopje thee, luisterden naar een boeiend verhaal van een van de medewerkers in de master-piece ruimte.
Dit was fantastisch.
Tot er een paar 'brothers' (echt iedereen is dai = broer of didi = zus van elkaar) kwamen. Natuurlijk kregen we de grootste en door de meesters zelf gemaakte tekeningen voorgeschoteld om voor de beste prijs, tussen de 300 en 600 euro, te kopen. Ze werden erg opdringerig en we wilden erg graag weg hier.
Eenmaal buiten liepen de jochies met ons mee naar de taxi's want het was al 17.40u en donker.
Hier gaf Sagar 4 prachtig ingekleurde mandala's aan Rixt en weg was hij... Toen we dit hoorden zijn we snel omgedraaid om het wat geld te geven. Dit wilde hij niet aannemen, had een leuke dag gehad. En wij waren ontroerd door dit heerlijke kind!

Een taxi zoeken viel achteraf mee. We waren natuurlijk in de nadelige positie dat we wel naar Kathmandu MOESTEN. Nadat we overeen waren gekomen dat hij ons voor Rh320 naar Thamel bracht liepen we naar de betreffende auto. Daar steeg een enorme bierlucht uit op... na een lichte twijfel besloten we dat deze chauffeur niet gedronken had en ons wel veilig terug zou brengen. Wat ook zo was. Wel met open raampjes tegen de misselijkheid. Het rook naar opstaan na een avond carnaval vieren...
Lekker patatje oorlog gegeten bij BK's, de enige echte friettent van Kathmandu en toen even msn'en met m'n hoogzwangere zusje! Leuk zeg!

Vanmorgen heb ik heel stoer m'n haar geverfd. Was even bang dat het licht-geel gekleurde kraanwater van invloed zou zijn op de kleur maar dat viel gelukkig reuze mee. Ben er tevreden mee!!

Ik wens jullie allemaal een goede week toe en tot gauw mails!
Lfs, Kim

  • 26 November 2006 - 09:34

    Marjan:

    Ha die Kim,
    Het is hier nu 10.l5 uur, zit lekker beneden achter een kop koffie en de laptop. Lees jou berichten door, geweldig zeg!! Wat een leven!! Ik ben tegenwoordig erg druk op het werk,veranderingen, dus veel vergaderingen etc..
    Maar goed stug doorgaan he! Vandaag vrij. Vanavond lekker ff uit eten met een collega en de ega's. Geselli. Op de Brink, en verder lekker niks doen. Groetjesxx Marjan.

  • 26 November 2006 - 12:28

    Jessica:

    prachtige fotootjes hoor

  • 26 November 2006 - 12:31

    Jessica:

    echt heel mooi daar heel veel plezier daar en doe daar iedereen de groeten
    hopelijk was dit de enige rat bleeeh
    maak er een feest van
    veel plezier jessica

  • 26 November 2006 - 12:32

    Mama:

    Dag Kim,ik heb weer genoten van je verhaal en de prachtige foto's. Het geeft een zeer duidelijk beeld van jou leven daar.
    Enne, mooie en aardige man ! Ha, daar mag je mee thuis komen ! Ga ratten uit de weg, ze kunnen je ziek maken. En veel plezier nog. Liefs, mam

  • 26 November 2006 - 15:16

    Carla:

    Ha Kim!
    eindelijk een moment gevonden om je prachtige website te bekijken. Wat een avontuur ben je toch aangegaan! Geweldig. Ben blij te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt en al zo veel mensen hebt ontmoet met wie je het goed kan vinden. De tijd gaat dan snel he? Hoe lang blijf je op de school? Het zal wel heel moeilijk worden straks afscheid te moeten nemen, maar het land zal prachtig zijn om verder te gaan bezichtigen. Nog 12 dagen en dan vertrekken wij naar australie. We kunnen haast niet wachten. Josh zijn ouders zijn ook zo blij hem straks weer te zien. Ik probeer vanuit daar ook zeker nog een keertje op je site te kijken. Ik heb mijn e-mail adres toegevoegd, echter kan ik die vanuit australie niet inzien.
    Nou meid, pas goed op jezelf en geniet ervan!
    liefs en een dikke knuffel
    Carla

    ps. ook vele groetjes van mijn moeder, pieter en josh natuurlijk.

  • 26 November 2006 - 19:09

    Ilse:

    Heej hele schattige foto's
    Ik ben uit het Ziekenhuis weer en het gaat met mij super!
    Groetjez:ilse

  • 27 November 2006 - 15:35

    Denise:

    hey mooie foto`s en leuk dat je het naar je zin hebt en het gaat ook heel goed met juf Ramona en het is ook heel gezellig

    xxxxxxxxxxxxxx denise

  • 28 November 2006 - 08:39

    Papa:

    Leuke verhalen duidelijke fotos. Lijkt me wel aardig om er straks een bundel van te maken.
    Groetjes.

  • 28 November 2006 - 11:51

    Jessica:

    ik hoop dat er natuurlijk zo snel mogelijk weer een berichtje typt
    we hebben een brief van de pieten gekregen en ze komen met een luchtballon
    de groeten van mij en maak er een leuke tijd van
    de groetjes uit holten hier heel erg ver vandaan

  • 28 November 2006 - 15:23

    Adinda:

    hoi hoi
    leuke foto`s
    fijn datje het daar leuk hebt

    xxx
    adinda


  • 28 November 2006 - 16:48

    Serena:

    SORRY :)
    SORRY :a :p
    ht gaat 99,99999%
    goe met mii
    sorry vn daar net (die berichtjes):S

  • 28 November 2006 - 16:51

    Simone:

    Heey Juf,
    Nou je hebt het daar wel super naar je sziin he!
    Nou hiier is het o0wk super gesellig!
    We hebben lo0tjes getrokken!
    Maarr nog veel pleziier, en geniet dr maar van..
    Kusjes Simonee! x

  • 09 December 2006 - 16:42

    Jenieke:

    heej kimmii

    hoe is iej daar??

    Tot weer op school.
    doeii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal I

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

Souvenier uit Nepal

03 Januari 2007

"Please sit down,wait just a minute."

01 Januari 2007

Update from middle east

31 December 2006

The end of the journey.

29 December 2006

Toeval bestaat niet...
Kim

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 40479

Voorgaande reizen:

29 Juni 2008 - 30 Juli 2008

Nepal II

11 Juli 2007 - 31 Juli 2007

Thailand

02 November 2006 - 08 Januari 2007

Nepal I

Landen bezocht: